Lesideeën

De nationale sportweek biedt kansen om extra te bewegen in het klaslokaal! Op deze pagina staan een aantal ideeën, tools en activiteiten die gemakkelijk uit te voeren zijn tussen de lessen door, voor/ na een toets of gewoon omdat je er zin in hebt!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gezondheid:

Naast dat er aandacht wordt besteed aan sporten is er ook aandacht voor gezonde voeding. Want sporten en gezond eten gaan samen. Deze pagina is geheel ingericht om je tips en ideeën te geven over gezonde voeding en hoe je dit zou kunnen toepassen in de klas.

  • Maak gezonde traktaties met je klas, die je daarna lekker kan proeven. Voor inspiratie, klik hier.
  • Houdt een presentatie over gezond eten of laat kinderen een presentatie houden over gezond eten. Voorbeeld: Kinderen mogen een uur lang van alles opzoeken, uitknippen en printen over gezond eten. Dit plakken ze op een groot vel papier. Na een uur gaan ze dit beplakte vel uitleggen aan hun klasgenootjes.
  • Het 10 uurtje. Veel scholen hebben rond de ochtendpauze een moment waarop kinderen iets kunnen drinken en een tussendoortje kunnen nuttigen. Alhoewel de school meestal de voorkeur geeft aan een gezond tussendoortje zijn de meeste schooltassen gevuld met een liga, plak ontbijtkoek of nog erger. Wij hebben een aantal voorbeelden van makkelijk, snel maar bovenal gezonde tussendoortjes die de koekjes kunnen vervangen van het 10-uurtje.

Gezonde voedingFruit
Je kan veel fruit meenemen in een broodtrommel. Denk bijvoorbeeld aan banaan, appel, aardbeien, druiven, nectarine, peer, bramen, frambozen, meloen, mango enz. Zowel hele stukken als in kleine stukjes is dit gemakkelijk mee te nemen.

Groente
Ook groente is eenvoudig mee te nemen. Bijvoorbeeld een stuk komkommer, wortel, paprika, radijsjes en cherrytomaatjes. Dit zijn allemaal groentes om zo op te eten. Alleen ’s ochtends even onder de kraan om het te wassen en ook deze groente kunnen zo de broodtrommel in. 

Gedroogd fruit
Naast het verse fruit zijn er ook veel gedroogde fruitsoorten. Te denken valt aan rozijnen, abrikozen, vijgen, appelstukjes en pruimen. Het gedroogde fruit is altijd lekker zoet maar zeker heel gezond om in je pauze te eten!

Noten
Hier denk je misschien niet zo snel aan maar ook noten zijn super gezond! Denk eens aan een bakje met walnoten of cashewnoten in je pauze! Maar ook notenrepen zonder suiker zijn voedzaam en erg lekker. Natuurlijk zijn andere noten ook een bron van goede voedingsstoffen. Tevens zorgen noten naast het fruit voor stabilisatie van de bloedsuikerspiegel. Fruit is heel gezond, maar door de fruitsuikers stijgt de bloedsuikerspiegel wel snel. Een handjevol noten of bijvoorbeeld een gekookt ei zorgen ervoor dat dit niet gebeurd en zorgt daardoor voor een langere verzadiging.

Er zijn ook snelle en gezonde recepten die je van te voren kunt maken en zo elke ochtend mee kunt nemen. Wij hebben een aantal gerechten uitgekozen die snel te maken zijn en makkelijk meegenomen kunnen worden naar school, maar natuurlijk ook super leuk zijn om in de klas te maken! - klik hier

Berry Bites
Appeltaart yoghurt
Fruitspies
Groenten sushi
Fruitwater

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bewegen:

  • Organiseer een competitie touwtjespringen/hoelahoepen. Wie houdt dit het langste vol? Het klassement kan in de school gehangen worden om 'The Battle' nog zichtbaarder te maken.

  • Organiseer een naschoolse ouder-kind  sportmiddag, waarbij kinderen na schooltijd nog even op het plein blijven spelen. Ouders kunnen mooi meedoen, aangezien zij hun kind toch op komen halen.

  • Organiseer dagelijks een warming-up in het klaslokaal. Dit kan een warming-up op je plek zijn, desnoods verzonnen door leerlingen zelf (groep 5 t/m 8).

Kinderen dansen

Pleinspelen:

De Nationale Sportweek is een goed moment om een pleinspel te introduceren. Een pleinspel is een actieve manier om de pauze door te komen. De pauze is voor sommige kinderen een perfect moment om even lekker uit te razen en een spel kunnen doen. Deze kan natuurlijk aangeboden worden door de docent, maar de leerlingen hebben ook vaak leuke ideeën! Bespreek dit eens met de leerlingen, zodat er gezellig samen gespeeld kan worden.

Een aantal van onze favoriete pleinspelen kun je hier vinden, zodat je deze kan spelen op het schoolplein. Heel veel speelplezier! - klik hier


Energizers:

Energizers worden vaak in de klas gebruikt, maar wat is dat nou eigenlijk en wat kun je ermee?

Energizers zijn leuke spelletjes om de concentratie te verhogen, om de kinderen juist te activeren of om even te laten ontspannen.
Je kunt ze inzetten als er wat tijd over is of als beloning voor het goede werk van de klas. - klik hier


Fittest tijdens de gymles:

Speciaal voor jullie hebben wij een fittest in elkaar gedraaid. Met deze leskaarten kunnen jullie deze fittest uitvoeren in de gymles. Klik hier voor de leskaarten.

Jullie kunnen eventueel scores bijhouden via een scoreformulier. Klik hier voor de scoreformulieren.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Overige:

  • De kinderen moeten een presentatie over hun eigen sportvereniging of hun eigen sport houden.

  • Kinderen mogen hun trainer uitnodigen om iets te laten vertellen of hun sport. Bij bepaalde sporten kan die trainer eventueel ook een voorbeeldles geven. Denk hierbij aan zelfverdediging, voetbal, korfbal of iets dergelijks wat op school gegeven kan worden.

Nationale sportweek