DrinkWater!

In de maand juni is het weer DrinkWater maand! Op diverse kinderdagverblijven, peuterspeelzalen, BSO's, basisscholen en het voortgezet onderwijs komt dit thema jaarlijks terug. Bekijk hier de campagnes en activiteiten van dit jaar.

Water is lekker om te drinken, bevat geen calorieën, is puur natuur en overal gratis verkrijgbaar. Het Nederlandse kraanwater is schoon, veilig en behoort tot het beste ter wereld. Het drinken van water is een goed alternatief voor zoete drankjes die vaak veel suiker bevatten en kunnen leiden tot overgewicht en tandbederf. Steeds meer ouders kiezen voor water als gezond alternatief  voor zoete drankjes, zoals siroop en diksap. Dit moedigen wij van harte aan en zal extra op de kaart worden gezet tijdens onze jaarlijkse DrinkWater campagnes in juni. 

De Drinkwater campagnes worden op diverse manieren onder de aandacht gebracht. Bekijk hier onze programma's

Drinkwater Campagne kinderdagverblijven en BSO

Drinkwater Campagne basisonderwijs 

#7dagenwaterchallenge

 

Waarom DrinkWater?

Wat zijn de voordelen van het drinken van water?
In zoete dranken, zoals frisdrank en vruchtensap, zit suiker. Nederlandse kinderen tussen de 7 en 18 jaar krijgen per dag gemiddeld 130 kilocalorieën binnen uit zoete dranken. Dat kun je vergelijken met 6,5 suikerklontjes. Bij jongeren tussen de 10 en 12 ligt het aantal kilocalorieën dat zij binnen krijgen uit zoete dranken zelfs op 400, wat overeen komt met 25 suikerklontjes. Je kunt je voorstellen dat het vervangen van zoete dranken door drinkwater bijdraagt aan een gezonder gewicht.

Hoeveel water moeten kinderen per dag drinken?
Kinderen tussen 1 en 10 jaar hebben elke dag 1,2 liter vocht nodig. Dat komt neer op 6 volle glazen. Tussen de 10 en 17 jaar hebben kinderen 1,7 liter per dag nodig. Dit staat gelijk aan 9 glazen. Het is belangrijk naast de gebruikelijke zuivel zoveel mogelijk vocht aan te bieden dat geen suiker bevat, zoals drinkwater en thee zonder suiker.

Activiteiten